use your head

När folk hör en flicka som inte är överviktig påstå att hon skulle vilja gå ner i vikt svider det lite i öronen har  jag märkt. De svarar att "inte är du fet! Det finns de som är mycket större än dig och du borde vara tacksam!".
Men, har ni då någonsin tänkt på att kroppen inte är svart eller vit? Det är inte antingen 'fet eller smal'. Det finns gråa nyaner däremellan. Att vara smal och vilja gå ner behöver inte tyda på anorexia eller andra ätstörningar. Det kan tyda på att vilja få en mer hälsosam kropp. Och att vilja träna mer, äta mer nyttigt med en smal kropp kanske bara innebär att personen i fråga vill bygga upp muskler och bränna fett som är onödigt. Fett på kroppen är nödvändigt - självklart. Men det behövs bara en viss mängd. Och att ha överflödigt (påstår inte att det varken behöver vara mycket 'för mycket') fett kan faktiskt störa även 'en smal kropp'.

Tänk på det en stund.
Och lägg ner era fördomar. For once.

ufft. Gonattt.

Det skrev jag igår kväll.
Nu sitter jag på engelska lektion. tju.
when everyone around, isn't there

Kommentarer
Postat av: Lisa

fan vad rätt! nu vill jag inte låta som "hej jag är smal" men när jag har sagt att jag vill gå ner i vikt, får man jämt höra "men du är inte fet, lägg ner" osv. Blir så jäkla trött på det. Jag menar okej man kanske inte är "fet"? Men om man inte är nöjd? Om man kanske vill vara vältränad? Om man kanske inte vill ha det där LILLA extra på magen? Är det inte ok då att säga att man vill gå ner i vikt bara för att man inte är "fet" eller "överviktig".
Jätte bra skrivit, skrev verkligen för mina åsikter med :)
Puss!

Postat av: Josefine

Skitbra skrivet! Jag håller med, jag vet inte hur många gånger jag har hört tjejkompisarna säga att de vill gå ner i vikt och alla andra nästan skriker åt henne och blir irriterade och säger "men va fan, du är inte alls fet, sluta klaga". Jag börjar även bli riktigt trött på att man nästan börjar känna sig tvungen att säga "nej, du är inte fet" till någon som säger att han/hon vill gå ner i vikt. Om dom vill göra det, fine, bara de är hälsosamma liksom.

2008-04-01 @ 21:39:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback