homosexual adoption

Homosexuellas rätt att adoptera

Det är tal om att "barnens bästa ska sättas i första hand" när man pratar om att homosexuella ska få adoptera. Självklart, säger jag. Självklart ska barnens bästa komma först! Det vill väl vi alla? Men vem har någonsin påstått att det är bättre för ett barn att leva i svält och fattigdom än att leva tillsammans med två mammor, eller två pappor? Vem kan ha rätten att påstå en sådan sak?

Det är oroväckande när man läser och hör folks åsikter emot homosexuellas rätt att adoptera. De påstår sig veta att ett barn behöver en manlig och en kvinnlig förebild i hemmet, de påstår att ett barn blir utan tvekan mobbat och undanskuffat på grund av deras föräldrars sexuella ställning, de påstår sig veta att två mammor absolut inte skulle funka i ett hem med ett barn. Men vem har rätten att påstå en sådan sak? Att ett barn behöver både en manlig och en kvinnlig förebild går nästan alltid att lösa på ett eller två sätt. Har de en mormor/morfar eller farmor/farfar så löser det sig, eller kanske en manlig/kvinnlig lärare i skolan? Svårare än så är det faktiskt inte. Jag tror människan bara hittar på anledningar utan att riktigt tänka efter innan de öppna munnen och börjar prata. Jag anser att det är de adopterade, som själva upplevt ett liv med en, eller två homosexuella föräldrar som kan svara ärligt och uppriktigt om påståenden är riktiga.

 

Vi får heller inte glömma att självklart finns det de barn som upplevt en dålig uppväxt tillsammans med sina homosexuella föräldrar, men samtidigt, finns det inte barn som upplevt en uppväxt med mobbing och andra obehagskänslor tillsammans med sina heterosexuella föräldrar? Något ingen kan förneka är att mobbingen existerar på gator, skolor, arbetsplats och i hemmet, oavsett om föräldrarna har en homosexuell läggning. Dessutom kan ingen heller förneka att det finns de barn som är elaka mot andra barn, utan några direkta anledningar. Barn mobbar barn för deras glasögon, för deras kläder, för deras hårfrisyr, för deras tänder och för deras handstil. Men vems fel är detta, från början? Inte kan det vara mobbaren. Och det kan jag säga med säkerhet; att ingen föds elak, utan det är något man uppfostras till. Småbarn har inte fördomar så länge inte föräldrarna har gett dem det. Istället för att vilja ändra på hur de homosexuella ska få leva (adoption osv.) borde man ändra på hur samhället ser på en medmänniska - homosexuell eller inte. Det är inte de homosexuellas fel att deras adopterade barn blir dåligt behandlade av deras skolkamrater, utan samhället och dess syn. Jag kan med fullaste allvar påstå att om det ska vara så att homosexuella inte ska få adoptera, pga. barnens skoltid "kommer bli ett helvete" borde inte heller överviktiga eller fula personer få skaffa barn, då deras barn löper större risk att ta efter sina föräldrars utseende, för barn mobbar barn som är överviktiga eller barn som har ett annorlunda utseende. Så är det och så kommer det fortsätta att vara tills föräldrar och skolledning tar tag i detta problem.

 

Enligt RFSL (Riksförbundet för sexuellt likaberättigande) har en så länge 40 000 personer i Sverige växt upp med åtminstone en homosexuell förälder. Undersökningar visar också att lesbiska kvinnor har samma längtan efter barn som heterosexuella kvinnor. Så hur kan man vilja ta ifrån dem deras rätt att skaffa barn bara för att man inte tror att barnet kommer trivas?

 

Det är också tal om att man inte borde låta homosexuella adoptera fören vi har fått bort denna diskriminering mot homosexuella, då barn inte ska ses som ett experiment. Ja, det låter väl på ett sätt förnuftigt. Men tänk ett steg till. Hur ska vi bli av med denna diskriminering om vi inte tillåter de homosexuella mer och mer? Hur ska man kunna bilda en ärlig uppfattning om homoadoption om man inte vet hur det ser ut och hur det funkar?


Kort och gott tycker jag det är dags att införa nolltolerans mot mobbing och att det är dags att sluta låta mobbarna styra samhället!
Länge leve de homosexuella!

Tack för mig.
/Melina Busch

give me your opinion!

Kommentarer
Postat av: Anna PQ

Fan vilken bra artikel, du har verkligen lyckats och jag inte annat än å hålla med !

Postat av: Melina

Anna PQ: Tack så hemskt mycket!

2008-02-06 @ 11:20:04
URL: http://melle.blogg.se
Postat av: Lisa

Jätte bra skrivit, håller verkligen med om vad du skriver. Jag menar är det så att man har homosexuella föräldrar så är det också föräldranas ansvar att uppfostra barnet till en stark individ, känna att de verkligen inte har något att skämmas för. Mobbnig förekommer oftast på de som är svaga och lite lägre i rang. Det är nog viktigt eftersom samhället ser ut som det gör att föräldrarna är väldigt medvetna om att fostra barnet så det blir stakt och kännar att det inte har något att dölja! Självförtroende i såna situationer är A och O. Med det kommer man långt. Och vi pratar om Homosexuella, men vi pratar om MÄNNISKOR. Vilket folk ibland glömmer bort. Männskor med samma rättiheter som vilken annan människa som helst, och samma känslor. Blir trött på när folk placerar in "homsexuella" i ett fack.
Men as bra skrivit :)

2008-02-06 @ 13:23:53
URL: http://Leejsa.blogg.se
Postat av: Melina

Lisa: Tack för tiden du la ner. Och tack för bra konstruktiv kritik!

2008-02-06 @ 13:29:16
URL: http://melle.blogg.se
Postat av: julia :)

Du är skitbra på att skriva ju, visste faktiskt inte det. Däremot har jag lite svårt att sätta finger på vad jag verkligen tycker i en sån här situation. Jag vet helt enkelt inte vad jag tycker och tänker därför låta bli att uttala mig om själva ämnet. Men jag vill gärna tillägga att jag inte tror att det handlar om hur stark man kan göra ett barn (för det kvittar egentligen om det är två homosexuella föräldrar eller två heterosexuella föräldrar när de kommer till den punkten. För att göra ett barn starkt i sig själv handlar mer om föräldrarnas personligheter, inte kön), det handlar nog mer om vad som är rätt för ett barn. Jag tycker att det är svårt att säga på rak arm vad som är rätt och fel för ett barn,
tänker inte gå in på det, men med tanke på det sjuka samhället vi lever i så måste man tänka logiskt. De anser förmodligen att så som det är nu är rätt för ett barn.

2008-02-06 @ 15:32:14
URL: http://eleonorah.blogg.se
Postat av: Melina

julia :): Tack för kommentaren! Och nej, som du säger, vet man inte själv hur man tycker och tänker så ska man inte lägga så stor vikt på att uttala sig, fören man lyckats hitta sin åsikt inom ämnet!
Ja, visst är samhället sjukt. Men för att göra något åt det kanske man inte ska sopa saker under mattan?

Tack för att du tog dig tid i alla fall!

2008-02-06 @ 15:56:39
URL: http://melle.blogg.se
Postat av: ida

I Göteborg ska jag äta gott, fika, shoppa lite och spana på fula (och snygga) gubbar o tanter.

Alltså ha det trevligt!

Ang homoadoption.
Liksom allt kan man se saker på två sätt. Jag ändrar mitt tycke om detta från varje fall jag
får höra om. Så jag är tyst på den punkten.

Men om du tillåter mig att leka svenska/SO-fröken.
..Good job!
Goda & starka resonemang och ett tydligt och klart språk. Jag ser detta som att du har skrivit en krönika, och på så sätt är det micket bra.

Dock är _jag_ trött på denna diskussion, då jag går OPS, och vi har pratat mycket mycket mycket om detta, fört debatter o.s.v. Men för en som inte tänkt så mycket över detta så är det en intressant läsning, som väcker många som inte tänker så mycket på det hela.

Homoadpotion är annars ett vääldigt hett ämne (liksom aborter och dödsstraff) som de flesta har en åsikt i, och är därför lätt och "roligt" att föra debatt om.

2008-02-06 @ 17:20:34
URL: http://kockmeister.blogg.se
Postat av: lizz

coolt dööh ;)

2008-02-06 @ 17:45:03
Postat av: Melina

ida: Okej, låter som en riktig kanondag!

Tack så mycket för den konstruktiva kritiken! Skitbra svarat! :) Tack.

2008-02-06 @ 19:22:28
URL: http://melle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback