it's time for a change, don't you think?

Jag satt och funderade med min kopp te i handen över hur ens liv egentligen fungerar. Hur man sitter och är upptaget beroende av att veta vad andra gör under sina dagar. Man sitter och klickar runt på internet och tar reda på vem den älskar, vem den saknar, varför den är ledsen eller varför den är lycklig. Varför?
Varför skriver man blogg som man sedan tillåter resten av världen läsa?
Varför lägger man ut bilder på den man älskar för att berätta det, via en text, via en bild, på internet?
Är det inte kanske fattigt och meningslöst att lägga ut sig själv så?

Jo, jag tycker faktiskt det. Jag tycker inte om hur människan "these days" lever. Jag må låta gammalmodig eller överdriven men jag har faktiskt bestämt mig. Bestämt mig för att vill mina vänner ha en kontakt med mig, eller vice versa är det telefon eller irl man ska ses, inte via internet.
Jag vill inte att mina vänner ska få reda på mina tankar via att läsa något på internet. Eller att mina vänner ska få veta en nyhet genom att klicka sig in på min blogg.
Jag vet vart jag har mina vänner och jag behöver inte internet för att hålla kontakten med dom.

Det började med att jag kom underfull med att jag hade way to many bloggar jag läser - varje dag, flera gånger om dagen. Personers bloggar jag knappt ens brydde mig om. Så jag rensade min blogglista. Visst, nu är det bara mina nära vänner där, plus någon man tycker är intressant att läsa om. Men what the hell! Varför? Jag vill inte ha en "internetkontakt" med mina vänner.

Så mina läsare, jag ska sluta blogga, jag ska sluta med Bilddagboken och MSN.
Eller ok, bloggen tänker jag ge upp, den kommer finnas kvar, men jag kommer inte uppdatera den. Inte alls lika ofta som nu i alla fall. Någon gång, sällan, då och då. Bilddagboken tänker jag lägga ner helt. Sitter och funderar på om mitt konto ska finnas kvar, för att bara finnas, vi får se.
MSN kommer jag inte ge upp helt. Jag kommer fortsätta finnas kvar där. Men inte alls så mycket och så överdrivet som nu. Det ska ske en ändring!

Jag tycker, egentligen, att hela communities-poängen är ganska patetisk. Man sitter som en hök och klickar sig in här och var bara för att få reda på... vad?
Mina vänner, vill ni att jag, som eran vän, ska få reda på något om er, ring mig! Eller träffa mig. För nu orkar jag inte med detta mer. Det är onödigt och tidskrävande på ett absurt sätt.

Jag tänker hädanefter ägna mig åt saker som verkligen betyder något för mig. Bygga ett liv, med den jag älskar och hålla min kontakt med mina vänner. Bygga en framtid.

Så tack för denna tid alla läsare, alla bloggare, alla bilddagbokare! :)
Men nu är det nog.

Tack.
the first thing i will do, is tell the ones i love that i do

Kommentarer
Postat av: Anna PQ

Men Mellish, : ' ( Din blogg är ju fan den interssantaste jag följer =)

Men jag fattar poängen sååklart =)

Postat av: teshaa

Men de e intressant att läsa och följa din blogg ju!! "/
Men förstår dig helt!! borde också ge upp bdb!! och mkt tid av vad jag lägger på msn!! slöseri me tid!!
"/

2008-02-13 @ 18:11:26
Postat av: ida

tycker också lite så.
fast jag är mer sån att jag tycker att det är jobbigt att det man skriver på internet finns för alltid.
det får mig att må illa.

2008-02-13 @ 18:29:36
URL: http://kockmeister.blogg.se
Postat av: dalida

du har rätt till en viss del, kanske finns det människor som gått över gränsen (*host* dalida *host*) men dom flesta gillar att skriva bloggar för att det funkar som terapi, att man skriver av sig. andra skriver om hela sitt liv och lite till för att dom vill ha uppmärksamhet. men det där är en annan femma. Man kan minska på allt internet shit om man vet att man har gått över gränsen men att lägga ner helt är onödigt tycker jag.

2008-02-13 @ 19:03:33
URL: http://dalejda.blogg.se
Postat av: lizz

JÄS, I feel you när det gäller bloggen... Fan jag fattade det där för ett tag sen, men jag lovar att du kommer sakna att skriva, man gör det liksom inte för man tycker det är tråkigt utan för att man tycker det är roligt. När man varit utan det ett tag så känner man att man saknar det, men man känner inget behov av det längre. Så, jag håller med dig, men det kan ändå vara roligt att skriva av sig ibland. Men bara för man vill skriva av sig behöver man ju inte lägga ut det på bloggen, visst? :)

Tur att jag är din vän så att jag får prata med dig och ringa dig och smsbombadera dig hur mycket jag vill då.. & TUUUR att du inte var med om en trafikolycka, jag fick väldigt ont i magen, haha..

KRAMIZAR
LIZZZAAAA

2008-02-13 @ 20:18:50
Postat av: ZeinaGaby

Jadu, du har ju en poäng i det du skriver, så känner jag med. tänkte ju ta bort allt för ett tag sen, vet inte om du minns när jag sa det. Men det är svårare än man tror. Och det är precis som dalida säger, vissa använder det som en terapi. Där kommer mina dikter in, som går åt skogen nu, brist på allt:P.. haha. Tycker du ska ha bloggen kvar, eftersom det du skriver är nyttig läsning och jag tror många människor känner sig starkare genom det du skriver.. Bilddagboken kan du ta bort haha..
puss på dig gullunge!

2008-02-14 @ 02:00:48
URL: http://zeinagaby.blogg.se
Postat av: Fredrik

Allt har med sunt förnuft att göra. Lägger man all sin lediga tid till att läsa andras bloggar eller annan aktivitet som rör "vad gör min vän", så kanske man ska tänka om och dra ner på tiden. Men det som ovan säger, att man behöver inte lägga ner helt utan uppdatera bloggen då och då. Det är ju på något vänster nån form av dagbok för dig själv och alltid lite kul och se bakåt i tiden vad som har hänt. I för sig gäller detta inte bara bloggandet utan ocskå bdb och msn. Men att strypa allt direkt är i alla fall i mina öron något ganska konstigt.

Puss på er!

2008-02-14 @ 09:05:05
Postat av: Melina

Tja gullungar. Har nu läst allas kommentarer. Fint skrivet allihop! Tack.
Dock vill jag liksom 'respond' till något.. och det är när ni säger att det funkar som terapi, eller som en dagbok osv. Ja, men varför då lägga ut det på internet? Jag kommer inte sluta skriva, no way. För det är en stor del av mig. Men att lägga ut det så här och dela med mig så mycket, och släppa så många så långt inpå är inte något jag vill göra. Så därför så gott som slutar jag med bloggen.
Kanske kommer ett inlägg, någon dag, vem vet?

Men inte som det ser ut at the moment.
Puss på er alla! You all know how to reach me!

2008-02-14 @ 12:28:48
URL: http://melle.blogg.se
Postat av: Fredrik

Lås bloggen med lösen och låt din pöjke läsa vad som händer runt dig 40mil ifrån dig. Puss :)

2008-02-14 @ 19:40:31
Postat av: eleonora

Jaa precis så kände jag när jag lade ner min bilddagbok som var i stort sätt halva mitt liv, haha, för några månader sen. jag tänkte det, det stor också i ett inlägg i min blogg, varför ska jag blotta mig själv och mina vänner, min familj och mitt hem? Jag stängde ner min bdb, dock har jag startat upp den igen pga att vi sitter så mycket vid datorn i skolan och för att hålla kontakten med många av mina "bekanta". Just nu vill jag inte lägga ner att blogga för jag tycker det är hysteriskt roligt faktiskt, däremot väljer jag att inte berätta detaljer om saker som händer som jag har sett att vissa gör. Jag läste häromdan t.ex när en tjej skrev om en abort hon gjorde och att en annan tjej var dålig i magen och hade diarré. Jag menar vart fan går gränsen? Man behöver inte blotta sig på det sättet på internet oavsett om man blottar sig bara genom att öppet skriva vem man är. Det är bara patetiskt att folk i allmänhet (som kanske t.o.m går på samma skola som en) vet ALLT om en. "Där är ju hon som har gjort en abort du vet". De vet allt om en samtidigt som man aldrig ens sett dem. Det är ju hemskt!
Jag väljer att ha kvar min för att uttrycka åsikter samt känslor osv. Däremot tänker jag också förminska detaljer om mitt liv osv, sånt som människor inte bör veta!

Men jag vill inte att du ska sluta blogga. Du har något intressant att skriva om iallafall. Så jag hoppas inte du gör det, hehe. Tänk lite iallafall :)

Puss

2008-02-17 @ 18:41:13
URL: http://eleonorah.blogg.se
Postat av: Elvira

Sant som du skriver. Har alltid tyckt att det är skrämmande med folk som skriver exakt hur de mår på ex. en blogg, som sedan massvis med människor de aldrig någonsin kommer att träffa läser. Har alltid föredragit IRL framför det virtuella.

2008-03-10 @ 17:07:07
URL: http://elviraenglund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback