Dag 09 – Min tro

Det här är ett inlägg jag inte bara vill slänga ur mig. Så jag har suttit och sugit en stund på den här... Här är i alla fall resultatet av "Min tro":
'Jag har ingen tro'
brukar jag säga. 'Jag tror inte på allt sånt där trams, jag är starkare än så'. Faktum är att det jag tänker om de som tror på en Gud eller en allsmäktig sticker ganska rejält i andras ögon. Jag tycker troende religösa är svaga individer. Jag tycker man är en svag människa som ständigt måste kunna skylla på någon/-t annan/-t. Människor som inte blivit uppfostrade med styrka och självrespekt. Självinsikt och disciplin.

Att tycka att det är "vackert när andra tror på gud för att må bra. finna en styrka" tycker jag är bull-crap, rent ut sagt. Det är svagt. Det är vad det är. Vad är det för vackert med en person som behöver en allsmäktig gud för att klara av olika kriser och tragedier? Hur och när blev det vackert? Vackert är väl ändå en person som klarar sig helt själv, eller med sina vänner som finns omkring en? En person som har så mycket styrka att den behöver inte luta sig mot någon fiktiv "person" som någon för länge sen skrev en saga om? Det är väl ändå vad som är vackert om något? (Missförstå mig inte, jag är inte uppväxt i någon ateistisk religionshatande familj. Många i min släkt är av den svaga sorten).

Så min tro handlar inte alls om någon Gud eller någon gubbe som "skapade jorden". Jag tror på människan. Jag tror på vetenskapen. På forskare. Jag tror på min mamma. Jag tror på andar. Jag tror på kärlek mellan djur och människa. Jag tror att människan en dag kommer vakna upp i en misär av alla dessa religioner, religioner som skapat kaos för mänskligheten och dess olika syn på livet. Jag tror på pengar. Jag tror på strävan efter lycka. Jag tror på självdisciplin. Jag tror på starka människor som gör det de vill och skiter i vad andra tycker.

Men framför allt tror jag på mig själv.


Update;

Känner att jag vill klargöra en sak innan någon blir lite väl stucken i ögonen (hehe).
Jag har inget emot troende, religösa, kristna eller de som är medlemmar i kyrkan utan anledning. Jag har vänner som är något av varje sort och jag umgås mer än gärna med dem. Det är minst lika mycket som jag kan ha vänner som har dåligt självförtroende, dålig självinsikt, låg bild av sig själv, destruktiv, eller vad som. Så jag utesluter inte personer med låg karaktär eller tro på gud. Jag har en salig blandning av vänner med olika tro och olika levnadssätt. Så nej jag är ingen tro-hatare! ;)

Kommentarer
Postat av: malin

oj.. haha den här stack faktiskt lite i ögonen! jag tror inte heller på nån gud men känns det inte lite överdrivet att kalla de som är troende för svaga individer?

Postat av: melle

nix. jag står för den åsikten rakt igenom!

2011-01-15 @ 18:02:27
Postat av: ådi

=)

2011-01-16 @ 08:43:46
URL: http://uggleansikte.blogg.se/
Postat av: sunshine

Mja, håller nästan med Malin där. Jag anser inte att jag är en svag individ bara för att jag tror att något utöver det vanliga, kan få mig att må bättre.

Uppskattar uppdateringen där hehe.

2011-01-18 @ 21:23:06
Postat av: elin

Förlåt formuleringen, men otroligt korkat inlägg tycker jag. Du är myyycket smartare än så här Melina :-)



Jag tror inte på någonting själv och kan inte förstå vad kristna "ser" eller har fått uppenbarat för sig men om det hjälper för dom är det väl bara bra?

2011-01-18 @ 22:44:15
Postat av: melina

"mycket smartare än så här". fuck off rent ut sagt. det är precis så här jag tycker. och nej, jag tycker inte det är bra om det hjälper dom. för det är lögner som hjälper dom. falskhet sucks.

-

och sanna. jag tror det där är att leva i en lögn.



alla tror vi olika.

2011-01-19 @ 06:19:29
Postat av: elin

Fast lögner kan vi inte säga, för det vet vi inte. Vi kan inte säga att gud inte finns, på samma sätt som dom inte kan säga att han gör det heller såklart. Dem tror på det (naivt tycker jag med, jag förstår det inte för jag har inte sett något själv eller vad man ska säga) och det hjälper dom, spela roll vad det är då. Man behöver inte alls tro på det (det gör fan inte jag, hehe) men svaga individer är starkt tycker jag, när är man en svag individ? om man tror på gud? om jag tror på min bortgågna farmor som kan ge mig råd.. eller?



Inget agg härifrån, bara undrar hur du menar. Puss!

2011-01-19 @ 15:39:39
Postat av: Frank

Jag tror på gud som en karaktär i en bok som skrevs av fyra gubbar som på sin tid var bra på att manipulera. De var bra säljare, vilket också gav upphov till att Mohammed skrev boken som fick namnet Koranen. Läs religion paralellet med historia så förstår du fler svar än själva boken ger dig. De tre största religionerna i världen är fina i grund och botten, och alla tre förespråkar ödmjukhet och kärlek, ändå har majoriteten av alla världens krig haft en grund i religion.



Och Elin: Man kan visst säga att Gud inte finns. Det är bara idiotiskt att säga att "han kanske finns". Personligen hatar jag när folk säger så, för tänk om jag på fullaste allvar påstår att Harry Potter finns. Säger du emot? Och i så fall varför? Hur kan du bevisa att han inte finns bara för du aldrig sett honom? Tänk om han finns? Så nej, det finns ingen Gud, och allt är tyvärr bara påhitt. Det är väldigt bekvämt att luta sig tillbaka på en religion, och den absolut största anledningen till att religion fortfarande existerar är döden. Folk är, och har alltid varit rädda för det okända, så att låta sig tro att det finns ett paradis kan man dö med minskad ångest. Så på den punkten håller jag med Melina.



Men jag tror inte på att se ner på folk som lever i en lögn. Jag låter ingen göra mig ont, och strävar efter att inte göra någon annan ont. Allt annat är egentligen okej, för vi lever för att känna tillfredsställelse. Så om du blir lycklig av att springa runt i skogen klädd som Robin Hood, eller tror på en fiktiv karaktär du kallar gud, är det upp till var och en. Whatever makes you happy.



Vi människor som lever i ett informationssamhälle borde vara mer kritisk till hokus pokus och saker ingen kan bevisa. Det finns ingen gud, och när du dör Elin, så dör du ensam utan vare sig din telefon eller alla de skor du äger.



Melina: Respektera att andra säger emot din åsikt. Det är deras rättighet, hur rätt du än tycker att du har.



"Vi lever bara en gång, men gör vi det rätt så räcker det med en gång"

2011-01-27 @ 16:32:30
Postat av: Melina

Frank, uppskattar din aslånga kommentar. Bra där! Gillar ditt sätt att skriva och det vet du, så mer sånt här! :) Och självklart accepterar jag de med andra åsikter än mig, det var det jag ville klargöra med min lilla "update". Jag har massvis med vänner med tusen olika åsiker än mig själv!



Och sista quoten gillade jag.. "Vi lever bara en gång, men gör vi det rätt så räcker det med en gång". Keep it up bro!

2011-01-29 @ 16:05:07
Postat av: elin

Nu förstår jag ingenting. Jag har ju skrivit exakt så jag med..



Det kanske är ironi du kör med men jag förstår inte hur "Hur kan du bevisa att han inte finns bara för du aldrig sett honom?" och "Gud finns inte, det är bara påhitt" går ihop?

2011-02-03 @ 03:05:48
Postat av: Han med hatten

Slappna av Elin.

Gud är precis som andras åsikter ingenting du ska förlora sömn över :)

2011-02-08 @ 06:49:32
Postat av: Elin

Haha...? Jag är heeelt relaxed.

2011-02-08 @ 16:31:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback